KHV

FOR THE KOI HOBBYIST January 2003 by Sandra Yosha, DVM, PhD KHV Disease KHV is the most deadly, economically important disease threatening koi in the United States in 2003.

The time interval between exposure and onset of KHV disease is temperature dependent; the lower the temperature, the longer the incubation period (time between a first exposure to the virus and the onset of disease). KHV seems to survive at low temperatures better than high temperatures (> 86° F), but disease caused by KHV is generally seen between 68-85° F.

Koi that have been exposed to KHV have 4 possible fates: a) are not infected, i.e., are naturally resistant or are immune b) are infected and die or c) are infected, but survive and eliminate the virus or d) are infected and survive, but become asymptomatic carriers. Asymptomatic carriers are healthy animals that have viral DNA somewhere on or in their body (the site remains to be determined) and when the right conditions (which are not completely known) occur, the viral DNA becomes activated and begins to reproduce more viruses. The conditions under which the virus is eliminated or becomes latent (inactive) is still unknown. Carrier fish contain viral DNA that can become active some time in the future and can spread the infection to previously unexposed fish.

Stress (including transport, parasites, poor water quality and other factors) probably plays a role in causing fish to breakdown from the disease; KHV is often associated with secondary diseases (i.e. Costia).

The virus attacks epithelial cells of the koi, especially skin and gills. This results in excessive mucus shedding, dry feeling skin, dead gill cells (often attacked by fungus, parasites and bacteria). Affected koi do not eat, cannot breathe, and die a slow, painful death, often lasting weeks.

The mortality rates of populations of koi from a pond in which symptomatic koi were diagnosed (confirmed by laboratory analysis) range from 50-100%.

There is clinical evidence that suggests that KHV affects koi, but not goldfish, but it is not known whether or not goldfish can harbor live virus, and if so, for how long.

Diagnosis of KHV

The most effective way to diagnose KHV at the present time in sick fish is by the PCR test for KHV DNA. Virus Isolation and histology (stained slides interpreted by experts) is also possible, but takes longer. Each test has pitfalls, and is only as reliable as the sampling method and interpretation. All of the tests are subject to false negatives; the PCR test can have a false positive results. Histology is not specific for KHV. Accuracy is critical and sometimes multiple tests must be run. This diagnosis is too important to trust to inexperienced hands.

Current tests are not useful in finding KHV in healthy carrier fish. However, directly exposing KHV free koi to healthy suspected carrier fish (at temperatures between 68-80°) might cause disease in the KHV free koi within a few weeks (or up to 3 months), which can be tested for KHV. The technique is not failsafe. However, since there is no reliable laboratory method of detecting carriers by any other means, this method could be tried. Obviously, a test that does not cost of lives of innocent koi would be welcome.

Treatment of KHV Disease

There is no cure or treatment for KHV viral infection at this time. Treatments (chloramine T or potassium permanganate treatment for secondary bacterial gill disease, fungal and parasite control; antibiotic treatment for internal secondary bacterial infections; salt for relief of overhydration; vitamin C for immune support), might help koi overcome secondary problems, but they should not be interpreted to mean than they cure KHV disease. There is no cure. At temperatures < 65 ° F, koi generally do not die or show symptoms of KHV infection, but infected fish will develop signs of KHV disease when the temperature reaches optimum for this virus (68-80°). Raising the temperature to > 86° F might increase the number of survivors. There are still no documented scientific reports to establish reliable treatment guidelines at this time, but chloramine T or potassium permanganate treatments may also be beneficial by reducing the number of live viruses in the water. Sick fish might not survive the treatments; surviving fish might have permanent injuries. Treatment can be costly. Individually valuable and privately owned fish might be worth the effort, but it is not cost effective for most dealers. Furthermore, surviving koi must be considered to be carriers until proven otherwise, and therefore, should not be shown, sold, or transferred without advising the new owners that these are KHV survivors.

Prevention of KHV Exposure

It is highly recommended that owners quarantine all new and any returning (i.e., having been outside the system) fish at the owner's home. There is good evidence to assume that all koi have been exposed to one or more disease causing agents, and that through proper care and management, the losses of koi to disease can be greatly reduced. However, unlike other infectious diseases that can be cured or treated effectively, viruses are incurable, and KHV is associated with high mortalities and permanent carrier fish. Therefore, quarantine is the best defense against KHV at this time.

There is good reason to recommend English style koi shows and advise against Japanese style koi shows. Field cases of KHV had a common factor: koi had been in direct contact with other koi (newly purchased, or recently shown in a Japanese style koi show) and then entered a pond without quarantine. Recently transported fish are stressed (which is believed to be underlying facilitator of KHV disease) and koi are moved more often in a Japanese style koi show. KHV is suspected to be present in koi populations from many countries, and current evidence suggests that no county of origin should be considered free of the virus. There seems to be no justification for showing koi in Japanese style koi shows where the fish are in direct contact with many koi from many places. While the tradition and beauty of a Japanese style koi show would be missed by many, preserving tradition is not worth the potential risk of harming all of the beautiful animals that the show was designed to appreciate and honor. Since koi are truly domestic animals and often loved pets, we owe it to them to protect their health.

There is little documented information about how KHV is transmitted (i.e. by water, direct contact with infected fish, through an intermediate host etc) or about how long, and under what conditions the virus will live away from the host. The virus may be transmitted by water or nets (short term and minimal contact), but disease outbreaks are definitely linked to direct fish to fish contact.. Herpes viruses are killed by routine disinfection, so KHV is assumed to be likewise susceptible. Therefore, a good disinfection procedure that is used regularly and correctly is an essential part of a disease prevention program.

- Be an educated hobbyist. Quarantine your fish. Ask your dealer about their quarantine and disease control practices, and work with dealers who quarantine and have routine established veterinary care. Each inspection, quarantine and disease prevention program reduces the risk of KHV. Watch for updates about the virus and control measures such as vaccinated fish, resistant fish or populations of KHV free fish, which might become available in the near future. Attend seminars about KHV or work with qualified professionals who are up to date on this disease. If KHV is suspected, get professional help. This disease is too deadly to be missed and too costly to be wrong. The best way to control KHV is by having breeders, dealers, veterinarians, researchers and hobbyists working together so that the hobby remains fun for all.

A QUARANTINE PROTOCOL FOR KOI HOBBYISTS TO REDUCE THE RISK OF KOI HERPES VIRUS (KHV) INFECTION

Quarantine alone will not prevent the spread of KHV, but it will reduce the risk Quarantine, when used as part of a comprehensive disease prevention program, is the single best current method of preventing many different types of infectious diseases from entering a koi pond. The following quarantine protocol represents current thinking and experience of several knowledgeable experts in the scientific, veterinary and hobby community and will likely uncover most KHV infected koi. It is not failsafe, and all koi owners are strongly advised to seek professional advice when dealing with this disease. However, it is a very important first step in reducing the risk of introducing KHV into a pond.

System requirements

Quarantine is forced isolation. Therefore, a suitable place for this isolation needs to be prepared. Excellent conditions and good water quality is essential because no quarantine is better that quarantine in a system that has poor conditions.

Details of how to build several different quarantine systems will be given the May/June '03 issue ofKoiUSA.

The quarantine system needs to:

-Be adequate in size and shape - round is better than square

-Be free of initial pathogens — sanitize the system prior to use, or use a system known to be disease free.

-Be in a safe place - the environment should be tranquil and not subject to extremes

-Have a working bio filter - nearly a must and a definite advantage - otherwise daily water changes and ammonia binders are required.

-Have the capacity to heat the water to 70- 75 degrees F.

-Be located a sufficient distance or have barriers such that other areas are not easily contaminated by water or equipment used in and/or around the system.

-Have adequate disinfection - see separate disinfection section.

-If the 'heat method' is intended to be employed in an attempt to increase survivors ofKHV, provisions to heat the tank water to 86° F need to be available.

The protocol

Under ideal conditions, the water in the quarantine tank water should be the same temperature and pH as the water in which the koi has been swimming over the last couple of weeks. If this is not possible, then try to get as close to temperature as practical remembering that koi tolerate a rise in water temperature better than a drop.

The koi to be isolated should be contained in a transport bag with adequate water and oxygen and floated in the isolation tank water for 20 to 30 minutes to allow for temperature equilibrium between the water in the bag and in the tank.

Fish (but not transport water) should be released into a properly sized container (koi tub) of clean quarantine tank water and subsequently the fish should be quickly transferred to the tank. If the hobbyist is not competent to handle the fish with bare hands, the transport bag should be used to transfer the koi and should contain as little water as possible, the goal being to minimize the amount of transport water put into the quarantine tank.

The fish should be kept quiet and under cover of Styrofoam or pvc pipes

The temperature of the water in the Q-tank should be adjusted and held between 70° to 75° F for a period of no less than three weeks. During the temperature adjustment period, the temperature should not drop or raise more than 5° F per day.

Do not feed the koi for the first few days. Then, if the fish appear hungry, start feeding a little twice per day.

Over the entire period of quarantine, be sure to monitor water parameters, particularly ammonia, nitrite, pH alkalinity, and temperature and make any necessary adjustments and/or take appropriate measures.

Water changes are usually beneficial, are recommended and a minimum of 10% per day is advisable. Always dechlorinate new water used for water changes and use an ammonia binder if the water contains chloramines and you are changing over 20% or if you do not have a working bio-converter on the system.

The fish should be maintained at 70° to 75° F for no less than three weeks and a much better period would be three months. The longer the quarantine period, the more likely infected fish will be revealed.

At some time during the quarantine period, a fish of "lesser desirability" from your pond should be placed in the tank with the new arrival(s). Koi are social animals, and need companions. However, if there are more than one koi in quarantine, the pond fish can be added after 1-3 weeks in quarantine, and the population kept for 3 weeks to 3 months more. By waiting until 3 weeks, many diseases, including KHV will become obvious, and can be eliminated before any pond fish are at risk.

During the period of quarantine, periodically check (or have a professional check) for any other abnormal or disease conditions. It is advisable to have a complete and accurate diagnosis of conditions found in quarantine, make sure that the quarantine system has good water quality and follow expert advice for keeping koi healthy. Monitor the tank daily and if any fish (new or old) shows the symptoms typical of KHV, call a qualified veterinarian to take samples and submit them to a qualified lab for testing. For a list of qualified veterinarians, see the AKCA web site at: www.akca.org and follow the "KHA" link then the "Referral Veterinarians" link. If maintained at the 70° to 75° F temperature with no attempt to otherwise support the fish or suppress opportunistic pathogens, about 10% of the fish should be expected to survive.

KHV infected koi may be euthanized (humanely killed) and disposed of properly to prevent spread, or an attempt may be made to save the fish. One method reported successful in saving a substantial percentage of KHV infected koi is to elevate the temperature of the tank water to 86° F until the fish recovers. Others (see previous section) involve adding chemicals to the water to treat the symptoms of sick fish and possibly to prevent transmission of virus. Remember there is no cure for KHV.

DISINFECTION

Using separate equipment for separate systems is best but when that is not possible or practical or if disease has invaded a system and ponds and equipment need to be disinfected, the following should prove helpful.

Household bleach, a sodium hypochlorite solution (usually 5.25%), is a good disinfectant particularly for ponds (without fish) and for infrequent or once-off disinfecting of lager equipment. The recommended concentrations are 200 ppm (-145 ml or 5 oz per 10 gallons) for one hour and 10 ppm (-725 ml or 3 cups per 1,000 gallons) for 24 hours'. Bleach is toxic to fish but can be neutralized with sodium thiosulfate ("STS" - a dechlorinator). Use STS at the rate of 1 gram per 10 liters of water' (-380 grams or 0.81 pounds per 1,000 gallons of water) to neutralize sodium hypochlorite at 200 ppm. Bleach can quickly degrade nets and other equipment. A material that is much gentler on equipment and good choice for general sanitizing of nets, tubs and smaller equipment is benzalkonium chloride ("BZK"), a quaternary ammonium chloride compound.

For some years, many koi shows have used BZK to disinfect equipment. The typical dose used there is about 200 ppm. That dosing was chosen because it is effective against many pathogens and is not lethal to koi in short term dips of that concentration. If the risk of accidentally placing koi in a disinfecting tank is small, a higher concentration can be used to provide faster action, i.e., 250 to 500 ppm for 20 to 30 minutes' or 1000 ppm for one minute2 .If 50% BZK is purchased, a disinfecting solution of-400 ppm may be prepared by placing 3.0 ml of 50% BZK in each gallon of water. To avoid large amounts of foam, the BZK concentrate should be added to the water and not vice versa. Containers for dipping equipment should be large enough to handle any and all equipment anticipated to need disinfecting. If there is a risk of significant contaminants entering the dipping container, care should be taken to cover the container when not in use. BZK is available in a 50% solution from Argent Labs. Western Quat (quaternary ammonium chloride, -10% solution) is available from Aquatic Eco-Systems. Or, see your local veterinarian for specific uses and disinfection protocols. Disinfection does not work if not used properly; it works best when used as part of a comprehensive disease prevention program.

Equipment that is dirty or has organics on its surface should be thoroughly cleaned prior to disinfecting as contaminants can protect pathogens from the disinfectants and organics tend to combine with and "use up" the active ingredients of disinfecting solutions or protect pathogens from it.

Dispose of plants from infected KHV infected ponds.


Contributing authors:

Rob Hildreth, DVM

Aquatic Veterinary Services 4840 Irvine Blvd. #108 Irvine, CA.92620 (714) 838-3433 Thefishdoc@aol.com

Tim Miller-Morgan, DVM

Extension Veterinarian/Assistant Professor

Ornamental Aquaculture

Oregon Extension Sea Grant

College of Veterinary Medicine

Hatfield Marine Science Center

Oregon State University

Newport , Oregon

(541)574-6534 (voice)

(541)265-3 887 (fax)

(541)270-0223 (cell)

tim.miller-morgan@hmsc.orst.edu


Alien C. Riggs, DVM , MS

Aquatic Animal Health

Dept. of Large Animal Clinical Sciences

College of Veterinary Medicine

University of Florida

PO Box 100136

Gainesville , Florida 32610-0136

Telephone 352-392-4700 ext. 5686

Fax: 352-392-8289

riggsa@mail.vetmed.ufl.edu

Sandra Yosha, DVM, PhD

Private Practice and Consulting Veterinarian for the Koi Health Advisor Program of the AKCA Lakeland, FL Cell: 863-838-4282 dvm4fish@aol.com


' Herwig, N. "Handbook of Drugs and Chemicals Used in the Treatment of Fish Diseases" Charles C. Thomas, 1979 2 Billard, R. "Carp, Biology and Culture" Springer-Praxis, 1995

Clinical description of KHV: ( some/all/few symptoms)
* darkened or sunken eyes
* severe gill rot and lamellar fussion
* mild ulceration
* sub cutaneous hemorrhage
* mild epitheloma in caudal fin
* hemorrhage of the kidney
* common parasites- costia,Argulus,Critobia,Sessilia
* secondary bacterial infection/fungal infection
aeromonas,saprolegnia,myxobacteria
* Modification in enzyme and electrolytes composition


he points out that there are THREE consistant biological points that they have focused on over the years-
1) Temperature
2) incubation time ( once infected)
3) highly specific attack by the virus

based on six years of study, PCR AND ELISA testing ( very important) he says-
1) put koi in quarantine ( do not mix with others already
in quarantine - an old batch)
2) raise the temperature to above 20 C /68 F and then up through 20's but stay below 28C/82F.
3) leave for 20 days
4) peak mortality is reached on day 14
5) if after 20 days the fish is fine- GOOD NEWS-you have a healthy fish
6) BAD NEWS! you can have a carrier with his own natural immunity! The need for two or three volunteers! To act as naive control fish and possibly indicator fish.
7) so give it another 20 days, say at 78F and if the volunteers are also alright- forget the boogie man!

Since the disease doesn't last more than 21 days, at 40 days as described you have crossed all relavent time horizons.
Would I buy koi from Israeli? NO, but then again, I'm a Japanese koi snob! ;) Would I buy a koi from a collection with any history of KHV- no probably not! But I will practice this six week quarantine as I always have with my Japanese imports and I'm sure I'll be fine- sure Savannah will be too! JR

Bericht und Ausblick zur Podiumsdiskussion "Koiherpesvirus" anläßlich der InterKoi 2003 am 21.06.2003 in Rheda-Wiedenbrück


Die Podiumsdiskussion zum Thema Koiherpesvirus in diesem Jahr war gedacht als eine neue Variante der Informationsvermittlung für interessierte Profis und Koihobbyisten. Sie stieß mit ca. 100 Teilnehmern um 12.00 Uhr auf ein erfreulich gutes Publikumsinteresse. Auf der Seite der angekündigten Spezialisten fanden sich Herr Prof. Hoffmann vom Institut für Zoologie der Uni München, der in seinem Institut mit einer modernen PCR Methode den Nachweis des Koiherpesvirus durchführt, Herr Quillmann und Herr Fiege für den KLAN und alle organisierten Koihobbyisten, Herr Dr. Bretzinger, Fachtierarzt für Fische für die tierärztliche Praxis und Herr Landvogt als Sprecher für die im Zentralverband Zoologischer Fachbetriebe organisierten Großhändler. Ich hatte die Ehre und Freude, diese Veranstaltung zu moderieren.

Herr Professor Hoffmann begann in der Vorstellungsrunde damit, die Arbeit seines Institutes vorzustellen und er erläuterte in einem Überblick, daß das Koiherpesvirus (KHV) seit 1997 in Deutschland zu massiven Problemen bei Koi und auch Karpfen geführt hat. Seit 2000 ist sicher, daß die von uns allen beobachtete infektiöse Kiemennekrose durch ein Herpesvirus verursacht wird. Ähnliche Krankheitsbilder werden jedoch auch durch andere Erreger und Ursachen hervorgerufen. Durch die PCR Technik kann man das Erbgut des KHV an toten, gekühlten oder gefrorenen Koi, vor allem in den Kiemen und dem Gehirn nachweisen. Daß das Herpesvirus im Körper derjenigen Fische, die die Infektion überstehen, in manchen Geweben überlebt und sich zurückzieht, ist durch die Arbeiten in München auch an klinisch gesunden Fischen zweifelsfrei nachgewiesen. Es soll versucht werden, in der Zukunft auch Techniken zu entwickeln, die am lebenden Koi eine Diagnose ermöglichen, ob der Fisch Virusträger ist (also eine potentielle Virusgefahr von ihm ausgeht) oder nicht. Die Untersuchungen in München werden derzeit vom Zentralverband Zoologischer Fachbetriebe gesponsort.

Herr Quillmann als Präsident des KLAN hat vor allem die Bedeutung der Koiherpesviruserkrankung für das Koihobby beleuchtet. Da es in Japan derzeit diese Erkrankung nicht gibt, sind alle Japankoi hochempfänglich für die Erkrankung, Verluste bis zu 98% sind nicht selten. Die Überlebenden sind dann als Virusträger eine Zeitbombe für Neuzugänge. Gerade diejenigen Koifreunde, die Koi aus Japan pflegen, fürchten die Erkrankung sehr und sind an allen Hilfen, sich zu schützen, sehr interessiert. Daher hat Herr Quillmann für den KLAN eine finanzielle Beteiligung an wissenschaftlichen Untersuchungen, wie sie derzeit an der Uni in München gemacht werden, im Rahmen der Möglichkeiten zugesichert. Der KLAN hatte seit 2000 auch Unterstützung für ein Projekt an der Uni Hannover beim Institut für Fischkrankheiten, durch den Virologen Dr. Neukirch mitfinanziert. Die Ergebnisse waren in den letzten KLAN Magazinen vorgestellt worden.

Dr. Bretzinger beleuchtete das Bild der Koiherpesviruserkrankung von der Seite des Praktikers. Die Symptome einer schweren Kiemenerkrankung, verbunden mit Appetitverlust, fetzenartig abstehenden Hautveränderungen, Apathie und massive Kiemenschäden bis hin zur Kiemennekrose, dem Absterben der Kiemenplättchen, rechtfertigen den Verdacht, daß es sich um das KHV handelt. Auch er betonte jedoch, daß alle anderen Ursachen für derartige Kiemenschäden vorher ausgeschlossen werden müssen. Darunter sind vor allem auch schlechte Wasserwerte (Ammoniak, Sauerstoffmangel, Überfütterung und mangelhaft funktionstüchtige Filteranlagen) zu nennen, aber auch bakterielle Krankheiten, die man sich in den Teich einschleppen kann. Häufig bricht die KHV-Erkrankung nach dem Zukauf neuer Koi innerhalb ein bis drei Wochen aus. Maßnahmen, um einen erkrankten Bestand zu behandeln, umfassen Desinfektion des Wassers, Bäder gegen Parasiten und Antibiose zur Unterdrückung von bakteriellen Sekundärinfektionen.

Herr Landvogt vom Zentralverband Zoologischer Fachbetriebe stellte ein interessantes Projekt der organisierten Zierfischgroßhändler vor. Vor dem Hintergrund des neuen Gewährleistungsrechtes und der bereits in Großbritannien und Niederlanden ergangenen Urteile war dem Großhandel in diesem Jahr klar, daß sie beim Verkauf von Koi dem Einzelhandel gegenüber in einer ganz besonderen Verantwortung stehen. Gleichzeitig erfordern die Verhältnisse im Großhandel, daß verschiedene Qualitäten, Größen und Herkünfte von Koi angeboten werden müssen. Daher haben sich alle angeschlossenen Großhändler verpflichtet, jede Koilieferung stichprobenhaft auf KHV untersuchen zu lassen. Noch aus dem Vorjahr vorhandene Bestände wurden mittels Blut- und Kiemenproben in München und Stendahl mittels PCR untersucht. Es wurde jede Lieferung bei Temperaturen zwischen 18 und 24 °C für drei Wochen in einer Quarantäne gehältert und die Käufer aus dem Einzelhandel erhalten mit der Lieferung das Untersuchungsergebnis auf KHV und dem Hinweis, daß auch sie nochmals eine dreiwöchige Quarantäne bei geeigneten Ausbruchstemperaturen durchführen sollten.
Zu Beginn der Saison waren alle Koi unauffällig, Koi aus Thailand waren bislang nicht als Virusträger aufgefallen. Mit steigenden Temperaturen fanden sich jedoch Virusträger von Herkünften aus China, Malaysia und Israel. Alle Tiere aus dem positiv getesteten Beständen und alle Koi, die mit ihnen in Verbindung kamen, wurden daraufhin getötet und die betroffenen Herkünfte wurden von der Bestellliste für diese Jahr gestrichen. Es waren bereits erste Reaktionen aus diesen Ländern zu bemerken, die zeigen, daß man sich bereits Gedanken macht, wie man den deutschen Markt wieder mit KHV-freien Koi beliefern kann. Hier nannte Herr Landvogt beispielsweise die Bemühungen, eine Vaccine gegen KHV zu entwickeln.

Zum Thema Vaccine antwortete Prof. Hoffmann, daß generell in der Tierhaltung gerade die Vaccinen gegen Herpesviren von besonderer Problematik sind und daß man es eben bei den Herpesvirusinfizierten Tieren mit lebenslänglichen Virusträgern zu tun hat. Daher kann die Impfung gesunder Tiere zu einem Impfschutz führen, der jedoch nicht garantiert, daß das geimpfte Tier nicht auch beim Kontakt mit dem Herpesvirus zu einem unerkannten Virusträger wird. Herpesvirusvaccine sind daher nicht geeignet, die Erkrankung aus Tierbeständen zu eliminieren. Gerade die Carrier (also die gesunden Virusträger) sind es, die nach der Beobachtung des Münchner Institutes immer wieder im Verlauf ihres Lebens Virus ausscheiden und bislang nicht infizierte Tiere anstecken können. Der Carrier erkrankt nicht, der bislang nicht infizierte Koi erkrankt schwer und stirbt in den meisten Fällen. Diese Beobachtung wurde von allen Anwesenden gemacht. Immer wieder wird auch in Zweifel gezogen, ob es sich wirklich um ein Herpesvirus handelt. Herr Professor Hoffmann ist davon nach den elektronenmikroskopischen und virologischen Untersuchungen an seinem Institut vollkommen überzeugt. Im Übrigen sprechen genau die Beobachten über Viruscarrier in Koibeständen dafür, daß wir es mit einem Herpesvirus zu tun haben.

Letztendlich wäre es nach meiner Erfahrung sogar unerheblich, ob das Virus nun "Herpes" heißt oder nicht, denn es ist aus der klinischen Erfahrung sicher, daß sowohl Überlebende als auch (mehrfach) "geimpfte" Koi früher oder später wieder zu Virusausscheidern werden können. Genau dies ist die Gefahr für virusfreie Koibestände, egal wie das Virus auch genannt wird.

Es wurden im Anschluß viele Fragen gestellt, die die Erkrankung betreffen. Von ganz zentraler Bedeutung war die Frage "Wie schütze ich mich vor der Einschleppung des KHV?" Hier wurde gerade die Bedeutung der Untersuchungsmöglichkeit mittels PCR herausgestrichen, die es nun sicher ermöglicht, bei dem Auftreten der Symptome zu einer sicheren und beweiskräftigen Diagnose zu kommen. Ein viruspositives Ergebnis mittels PCR wird von den Wissenschaftlern als sehr sicher eingestuft.
Will man Koi einkaufen, sollte man sich an den seriösen Fachhandel halten, der seine Koi ausschließlich aus Japan bezieht, dort gibt es nach aktuellem Stand des Wissens bislang keine KHV-Ausbrüche. Der nicht auf Japankoi spezialisierte Fachhandel hat die Untersuchungszeugnisse und Hälterungshinweise des Großhändlers, diese kann man sich zeigen lassen, dann weiß man wenigstens, daß der Großhändler an der Importbeprobung teilnimmt und bei der ZZF-Aktion teilnimmt. Dies ist derzeit durchaus ein Qualtitätsaspekt, da gerade von der Seite der Koigroßhändler viele Betriebe keineswegs dem ZZF angeschlossen sind, dies gilt in besonderem Maße für den Koigroßhandel in den Nachbarländern. Ähnliche Untersuchungsprogramme gibt es nur noch in Großbritannien.
Privatleute, die sich Koi kaufen und hinsichtlich der Herkunft nicht sicher sind, sollten auf alle Fälle drei Wochen Quarantäne mit den Neuzugängen machen und nach einer Woche einen Koi aus ihrem Altbestand hinzusetzen.
Der Koihändler sollte sich vor allen vor Mischungen von Koi aus verschiedenen Herkünften hüten und seine Koi, die er auf Koishows mitnimmt, danach für mindestens drei Wochen in strenge Quarantäne setzen.

Neben der Bedeutung der Quarantäne wurde auch die Frage beantwortet wie man vorgehen sollte, wenn das KHV in einem Bestand nachgewiesen wurde. Wenn alle Koi tot sind, kann man den Teich für einige Monate fischleer lassen, dann ist auch nach der Überzeugung von Professor Hoffmann das Virus verschwunden. Man kann auch zusätzlich mit Kaliumpermanganat oder chlorhaltigen Desinfektionsmitteln das Wasser desinfizieren, das Virus überlebt für längere Zeit (Wochen) jedoch nur im Koi und Karpfen, nicht in Goldfischen, anderen Gartenteichfischen und Stören. Wenn noch Koi überlebt haben, muß man sich der Tatsache bewußt sein, daß diese als Viruscarrier immer wieder Koi anstecken können, die die Krankheit noch nicht hatten oder nicht "immunisiert" wurden. Das gilt insbesondere für Japankoi, die eine zentrale Rolle im Koihobby spielen. Es wurde angeregt, ob man nicht eine Tauschbörse für infizierte Koi einrichten könnte, damit auch nach dem KHV neue Koi in einen infizierten Teich eingesetzt werden können. Die anwesenden Tierärzte versprachen, bei der Vermittlung zu helfen.

Hieran anschließend wurde eine interessante Frage gestellt, welchen Grund man denn überhaupt habe, mit diesem Virus zu leben? Aus der Sicht der Fischseuchenbekämpfung wäre es ebenso wie bei anderen Viruserkrankungen der Fisch keineswegs nötig, mit dem Virus in Europa zu leben. Das würde bedeuten, daß man befallene Koibestände tötet und gleichzeitig die Importuntersuchungen oder alternativ gleichwertige Untersuchungen in den Koizuchten veranlaßt. Ob dies mit staatlicher Kontrolle möglich sein wird, ist derzeit noch nicht klar. Sicher hängt dies auch davon ab, wie groß die Gefahr für die Karpfenbestände in Ostdeutschland eingeschätzt wird. Von EU Seite könnte eine staatliche Kontrolle bis hin zu Importverboten aus verdächtigen Ländern etabliert werden.

Leider kann man hier nicht die gesamte Veranstaltung wiederholen, ich habe mich jedoch darum bemüht, die wichtigsten Statements darzustellen. Ich möchte allen, die die Veranstaltung ermöglicht haben, sehr herzlich für ihr Engagement danken, insbesondere auch dem anwesenden Publikum, das interessiert mitdiskutiert und gefragt hat und auch den eingeladenen Fachleuten für ihr Kommen und ihre Unterstützung der Veranstaltung. Leider waren - obschon am Sonntag anwesend - gerade diejenigen Leute, die sich als KHV-Spezialisten in der Koipresse zu Wort melden, nicht anwesend. Sie hätten die Veranstaltung durch eine offene Diskussion der strittigen Fragen auf alle Fälle bereichern können.

  Als Ausblick nach nunmehr einigen Monaten Hochsommer und vielen KHV-Untersuchungen und -ausbrüchen möchte ich nun noch schlaglichtartig eine Zusammenfassung der wichtigsten Punkte wagen:
KHV ist eine Viruserkrankung, die nur Koi und Karpfen befällt und bei erstem Kontakt zwischen 18 und 24 °C zu extrem hohen Verlusten führt.
Nach dem Erstkontakt mit dem Virus bleibt der überlebende, gesunde Koi Virusträger (Carrier), er erkrankt bei erneutem Kontakt (in der Regel) nicht mehr. Der Erstkontakt kann auch eine gezielte "Immunisierung" mit dem Feldvirus sein.
Es ist möglich, KHV mittels PCR in bestimmten Labors nachzuweisen. Die PCR Methode weist bestimmte, nur für dieses Virus typische Teile des Erbgutes nach.
Impfungen mit attenuierten Viren (das sind solche, die nur noch die für das Immunsystem zur Antikörperbildung nötigen Eigenschaften tragen, aber nicht krankmachen) sind bei Herpesviruserkrankungen nicht dazu geeignet, die Einschleppung des Krankheitserregers zu verhindern, sondern nur dazu, daß keine Koi erkranken. Insofern kann sie eine falsche Sicherheit bedeuten.
Japankoibestände sind hochempfänglich für das KHV und müssen vor der Einschleppung geschützt werden, dies gilt auch für alle Koi, die noch nie mit dem Virus in Kontakt kamen.
Zum Schutz vor KHV sollte man nur Koi aus einem verantwortungsbewußten Handelsbestand kaufen, am besten sollte man die ausgesuchten Koi erst nach mindestens drei Wochen Quarantäne (mehr ist immer erlaubt) mitnehmen.
Spontankäufe bei Händlern, die man nicht sehr genau kennt und häufiger besucht, genauso wie Koi, von denen keine Herkunft bekannt ist (das kann auch für Koi aus Privatteichen gelten!) sollte man immer drei Wochen in Quarantäne halten und nach einer Woche mit einem Koi aus dem Altbestand vergesellschaften.
Fragen Sie Ihren Händler nach einem Untersuchungszeugnis auf KHV.
Es gibt keinen einzigen guten Grund, die Welt mit KHV zu durchseuchen. Alle, die Freude an schönen Koi haben, sollten durch ihr Kaufverhalten bei ihrem Händler Druck auf die Koierzeuger der Welt machen, dann kann man vielleicht erreichen, daß diese bei der Erzeugung ihrer Koi anfangen umzudenken und neue, virusfreie Bestände aufbauen.
Bei einem KHV Ausbruch ist alle, was mit Koi in Verbindung kommt, höchst ansteckend, das gilt für Kescher, Netze, Eimer, Wannen, Tische, Handtücher, Spritzen, feuchte Hände und Gummischürzen und Spritzwasser. Im Zweifelsfall sogar für Vögel, die Ihren Teich besuchen und zum Nachbar fliegen. Nebeneinanderstehende "Quarantänebecken" im Handel sind dann auch nicht mehr sicher!
KHV kann man durch Herausnahme aller Koi und Karpfen auch ohne Desinfektion nach etwa sechs Monaten wegbekommen. Neben Trockenlegen kann man auch Teich und Filter mit Wasser mittels Kaliumpermanganat oder Chloraminen desinfizieren.
Die Kaltüberwinterung ist keine geeignete Methode, Viruscarrier loszuwerden.
Egal wie man das Virus nennt, von dem wir sprechen, die Überlebenden und "immunsierten Koi" haben sich bislang nach der Beobachtung vieler Fachleute als Virusträger und potentielle Ansteckungsgefahr erwiesen!

 

 

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